За реализма
Възрастите в нашата литература
* Простото е много по-мъчно да се определи, отколкото сложното.
----------------------------------------------------------------------------------
из "Атанас Далчев - бележки, фрагменти, статии", 1984 г.
* Не е важно дали романистът е взел или не своите герои от живота, важно е дали ги е създал живи.
* Посредственият художник предава по-точно действителността, отколкото даровитият - тъкмо защото му липсва въображение.
* Художникът намира най-добрите черти от картината си, след като моделът му си е отишъл.
* Вярното в изискванията на реализма се състои в това, че изкуството трябва да изхожда от действителността; или казано по-добре: че художникът не бива да се откъсва от човека.
* Действителността ни освобождава от чуждите влияния и ни помага да станем самобитни. В тоя смисъл реализмът трябва да се противопоставя не на идеализирането, без което не може да има изкуство, а на шаблона.
Възрастите в нашата литература
* Нашите писатели пишат обикновено на младини и понякога на старини, когато си спомнят пак за младините и детството си. Зрялата възраст почти отсъства от нашата литература.
Не искам тук да изследвам коя е била причината за това явление - тежките условия на живот, културната незрелост или някоя племенна черта; но несъмнено е, че то определя до голяма степен облика - наистина не много сериозен - на нашето творчество.
* Бъбривостта, както развратът, опустошава душата.
* Ние умираме по малко със смъртта на всеки свой близък.
* Пръстта е също жива. Аз виждам всяка година как големият трап в градината се издига все повече и повече, расте и се изпълва, както се изпълва рана.
* Талантът има по-скоро природата на страстите и ако не е обуздан от някаква дисциплина, неизбежно изпепелява оногова, у когото гори. А понякога и близките му.
* Падна сняг и побеля всичко. На бялото зимно небе сега вече не личи, че много къщи, опожарени, са без покриви.
* Мисълта ми е плаха птичка: чуждото присъствие я пропъжда.
* Творческият процес е еднакъв у даровития и у бездарния писател. Дори бездарният има повече мигове на вдъхновение, отколкото даровитият, защото е по-малко критичен към себе си. Разликата е само в резултата: единият пише хубави произведения, а другият - лоши.
----------------------------------------------------------------------------------
из "Атанас Далчев - бележки, фрагменти, статии", 1984 г.
Kristin, Kristinе, ах колко хубаво ми стана.
ОтговорИзтриванеБлагодаря, който и да сте:) С този блог съм от юли 2009 и това е първият коментар, така че ...да:)
ОтговорИзтриване