Американски поети: Уолт Уитмън (1819 - 1892)

Николай Дюлгеров

ИДНИ ПОЕТИ

Идни поети. Идни оратори, певци и музиканти.
Не настоящето ме утвърждава, не то ще отговори за
                                                        какво съм,
а вие, ново племе, родно, земно, атлетическо, каквото
                                                        няма досега,
явете се. Вие трябва да ме утвърдите.

Самият аз не ще напиша нищо повече от две-три напътствени
                                                        слова за бъдещето,
за миг аз само ще пристъпя, за да се извия и да се втурна
                                                        бегом във мрака.

Аз съм човекът, който се разхожда и без да спре, докрай, ви
                                                        хвърля случаен поглед, а сетне
                                                        се извръща,
на вас оставя той да определяте и да доказвате,
най-главното от вас очаква.

Николай Дюлгеров
КОГАТО ЗРЕЛИЯТ ПОЕТ СЕ ПОЯВИ

Когато зрелият поет се появи,
Природата (безстрастното кълбо със свойте дневни
       и нощни зрелища) възрадвана възкликна:
      "Той е мой!"
Но и човешката душа възкликна, ревнива, горда и
       непримирима: "Не, той е само мой!"
Тогава зрелият поет застана между двете и хвана
       всяка за ръка
и оттогава винаги стои така, за да ги слива и
       съединява, да държи ръцете им,
и няма да ги пусне никога, преди да примири и
      двете,
преди навеки цялостно и радостно да ги съедини.


Николай Дюлгеров
превод: Цветан Стоянов


























Няма коментари:

Публикуване на коментар